GET /api/authors/arystofanes/?format=api
HTTP 200 OK
Allow: GET, POST, HEAD, OPTIONS
Content-Type: application/json
Vary: Accept
{
"name": "Arystofanes",
"url": "https://eink.wolnelektury.pl/katalog/autor/arystofanes/",
"sort_key": "arystofanes",
"description": "<dl><dt>Ur.</dt><dd> ok. 446 p.n.e.<br>\r\n</dd><dt>Zm.</dt><dd> ok. 385 p.n.e.<br>\r\n</dd><dt>Najważniejsze dzieła: </dt><dd> <i>Osy</i>, <i>Chmury</i>, <i>Lizystrata</i> (znana też pod tytułami <i>Bojomira</i> lub <i>Gromiwoja</i>), <i>Żaby</i><br>\r\n\r\n</dd></dl>\r\nNajsłynniejszy komediopisarz ateński, przedstawiciel tak zwanej komedii staroattyckiej. O jego życiu wiadomo niewiele – większość autobiograficznych informacji zawartych w jego sztukach dotyczy kariery komediopisarskiej. Wiemy jednak o jego wiejskim pochodzeniu oraz o tym, iż jego synowie, Philippos i Araros, również zostali komediopisarzami.<br>\r\n\r\nArystofanes często poruszał tematy społeczno-polityczne, takie jak krytyka konfliktów, w które angażowały się Ateny (wojna peloponeska). W <i>Chmurach</i> wspomina, że z powodu zbyt młodego wieku swoje pierwsze utwory wystawiał pod nazwiskami współpracujących z nim autorów. Jego utwory posługują się zazwyczaj czystym dialektem attyckim i z tego powodu stały się obowiązkową lekturą w szkołach, co sprzyjało ich przetrwaniu do dnia dzisiejszego (zachowało się 11 z 30 sztuk oraz sporo fragmentów). Jednocześnie był Arystofanes specjalistą od neologizmów, zwłaszcza tworząc groteskowe imiona swoich bohaterów czy nazw miejscowych.<br>\r\n\r\nW komediach Arystofanesa często pojawiały się realne postaci (Sokrates z <i>Chmur</i> czy wielokrotnie krytykowany i atakowany polityk Kleon). Autor ten lubił ponadto nawiązywać do tragedii czy nawet je parodiować, szczególnie chętnie wyśmiewając Eurypidesa. Ulubione jego tematy to polityka, konflikt między tradycyjnym a nowoczesnym wykształceniem oraz pozycja kobiet. <i>Lizystrata</i> może być obecnie czytana jako tekst feministyczny. Poważnym tematom towarzyszą w jego komediach nieprzyzwoite żarty i sceny o charakterze farsowym.\r\n</p>",
"description_pl": "<dl><dt>Ur.</dt><dd> ok. 446 p.n.e.<br>\r\n</dd><dt>Zm.</dt><dd> ok. 385 p.n.e.<br>\r\n</dd><dt>Najważniejsze dzieła: </dt><dd> <i>Osy</i>, <i>Chmury</i>, <i>Lizystrata</i> (znana też pod tytułami <i>Bojomira</i> lub <i>Gromiwoja</i>), <i>Żaby</i><br>\r\n\r\n</dd></dl>\r\nNajsłynniejszy komediopisarz ateński, przedstawiciel tak zwanej komedii staroattyckiej. O jego życiu wiadomo niewiele – większość autobiograficznych informacji zawartych w jego sztukach dotyczy kariery komediopisarskiej. Wiemy jednak o jego wiejskim pochodzeniu oraz o tym, iż jego synowie, Philippos i Araros, również zostali komediopisarzami.<br>\r\n\r\nArystofanes często poruszał tematy społeczno-polityczne, takie jak krytyka konfliktów, w które angażowały się Ateny (wojna peloponeska). W <i>Chmurach</i> wspomina, że z powodu zbyt młodego wieku swoje pierwsze utwory wystawiał pod nazwiskami współpracujących z nim autorów. Jego utwory posługują się zazwyczaj czystym dialektem attyckim i z tego powodu stały się obowiązkową lekturą w szkołach, co sprzyjało ich przetrwaniu do dnia dzisiejszego (zachowało się 11 z 30 sztuk oraz sporo fragmentów). Jednocześnie był Arystofanes specjalistą od neologizmów, zwłaszcza tworząc groteskowe imiona swoich bohaterów czy nazw miejscowych.<br>\r\n\r\nW komediach Arystofanesa często pojawiały się realne postaci (Sokrates z <i>Chmur</i> czy wielokrotnie krytykowany i atakowany polityk Kleon). Autor ten lubił ponadto nawiązywać do tragedii czy nawet je parodiować, szczególnie chętnie wyśmiewając Eurypidesa. Ulubione jego tematy to polityka, konflikt między tradycyjnym a nowoczesnym wykształceniem oraz pozycja kobiet. <i>Lizystrata</i> może być obecnie czytana jako tekst feministyczny. Poważnym tematom towarzyszą w jego komediach nieprzyzwoite żarty i sceny o charakterze farsowym.\r\n</p>",
"plural": "",
"genre_epoch_specific": false,
"adjective_feminine_singular": "",
"adjective_nonmasculine_plural": "",
"genitive": "",
"collective_noun": ""
}