HTTP 200 OK
Allow: GET, POST, HEAD, OPTIONS
Content-Type: application/json
Vary: Accept
{
"name": "Bruno Jasieński",
"url": "https://eink.wolnelektury.pl/katalog/autor/bruno-jasienski/",
"sort_key": "jasien~0ski bruno",
"description": "<dl>\n \n <dt>Ur.</dt>\n <dd>\n \n \n 17 lipca 1901\n \n \n w\n \n Klimontów\n \n \n </dd>\n \n \n <dt>Zm.</dt>\n <dd>\n \n \n 17 września 1938\n \n \n w\n \n Moskwa\n \n \n </dd>\n \n\n \n <dt>Najważniejsze dzieła:</dt>\n <dd>\n \n <i>But w butonierce (tomik)</i>, \n \n <i>Nogi Izoldy Morgan</i>, \n \n <i>Nuż w bżuhu</i>, \n \n <i>Palę Paryż</i>, \n \n <i>Pieśń o głodźe</i>, \n \n <i>Słowo o Jakóbie Szeli</i>\n \n </dd>\n \n\n</dl>\n\n<p>Właśc. Wiktor Bruno Zysman, awangardowy poeta, prozaik i dramaturg. Był synem lekarza. W latach 1914-18 mieszkał z rodziną w Moskwie; tam ukończył polskie gimnazjum, tam też zetknął się z rewolucyjnym, zarówno formalnie jak ideowo, nowoczesnym nurtem literackim. Studiował w Krakowie na UJ na różnych wydziałach. Jako jeden z ojców założycieli polskiego futuryzmu był autorem głównych manifestów w ,,Jednodńiuwce futurystuw” z 1921 r. (<i>Do narodu polskiego manifest w sprawie natychmiastowej futuryzacji życia</i>, <i>Manifest w sprawie poezji futurystycznej</i>) oraz współtwórcą głośnej jednodniówki <i>Nuż w bżuhu</i>. <br>\r\nStyl Jasieńskiego cechuje zręczne wykorzystanie tradycyjnej formy literackiej połączone z zastosowaniem śmiałej, ekscentrycznej metaforyki, brutalnych dysonansów, fantastycznych hiperboli. Adaptował też dla poezji nowoczesne formy wypowiedzi słownej (jak notatka reporterska, zapis telegraficzny), zaś obrazowanie w wierszu <i>Marsz</i> jest interpretowane jako oparte o technikę montażu filmowego. <br>\r\nStał się jedną z ofiar wielkiej czystki stalinowskiej w 1937 r., został aresztowany, skazany początkowo na zesłanie, a następnie na śmierć i rozstrzelany w więzieniu w Moskwie. Przez długi czas okoliczności i data jego śmierci były nieznane.<br>\r\n</p>\n",
"description_pl": "<dl>\n \n <dt>Ur.</dt>\n <dd>\n \n \n 17 lipca 1901\n \n \n w\n \n Klimontów\n \n \n </dd>\n \n \n <dt>Zm.</dt>\n <dd>\n \n \n 17 września 1938\n \n \n w\n \n Moskwa\n \n \n </dd>\n \n\n \n <dt>Najważniejsze dzieła:</dt>\n <dd>\n \n <i>But w butonierce (tomik)</i>, \n \n <i>Nogi Izoldy Morgan</i>, \n \n <i>Nuż w bżuhu</i>, \n \n <i>Palę Paryż</i>, \n \n <i>Pieśń o głodźe</i>, \n \n <i>Słowo o Jakóbie Szeli</i>\n \n </dd>\n \n\n</dl>\n\n<p>Właśc. Wiktor Bruno Zysman, awangardowy poeta, prozaik i dramaturg. Był synem lekarza. W latach 1914-18 mieszkał z rodziną w Moskwie; tam ukończył polskie gimnazjum, tam też zetknął się z rewolucyjnym, zarówno formalnie jak ideowo, nowoczesnym nurtem literackim. Studiował w Krakowie na UJ na różnych wydziałach. Jako jeden z ojców założycieli polskiego futuryzmu był autorem głównych manifestów w ,,Jednodńiuwce futurystuw” z 1921 r. (<i>Do narodu polskiego manifest w sprawie natychmiastowej futuryzacji życia</i>, <i>Manifest w sprawie poezji futurystycznej</i>) oraz współtwórcą głośnej jednodniówki <i>Nuż w bżuhu</i>. <br>\r\nStyl Jasieńskiego cechuje zręczne wykorzystanie tradycyjnej formy literackiej połączone z zastosowaniem śmiałej, ekscentrycznej metaforyki, brutalnych dysonansów, fantastycznych hiperboli. Adaptował też dla poezji nowoczesne formy wypowiedzi słownej (jak notatka reporterska, zapis telegraficzny), zaś obrazowanie w wierszu <i>Marsz</i> jest interpretowane jako oparte o technikę montażu filmowego. <br>\r\nStał się jedną z ofiar wielkiej czystki stalinowskiej w 1937 r., został aresztowany, skazany początkowo na zesłanie, a następnie na śmierć i rozstrzelany w więzieniu w Moskwie. Przez długi czas okoliczności i data jego śmierci były nieznane.<br>\r\n</p>\n",
"plural": "",
"genre_epoch_specific": false,
"adjective_feminine_singular": "",
"adjective_nonmasculine_plural": "",
"genitive": "Brunona Jasieńskiego",
"collective_noun": ""
}