GET /api/authors/daniel-naborowski/?format=api
HTTP 200 OK
Allow: GET, POST, HEAD, OPTIONS
Content-Type: application/json
Vary: Accept
{
"name": "Daniel Naborowski",
"url": "https://eink.wolnelektury.pl/katalog/autor/daniel-naborowski/",
"sort_key": "naborowski daniel",
"description": "<dl>\n \n <dt>Ur.</dt>\n <dd>\n \n \n 1573 r.\n \n \n w\n \n Krakowie\n \n \n </dd>\n \n \n <dt>Zm.</dt>\n <dd>\n \n \n 1640 r.\n \n \n w\n \n Wilno\n \n \n </dd>\n \n\n \n\n</dl>\n\n<dl><dt>Najważniejsze dzieła: </dt><dd> <i>Na oczy królewny angielskiej</i>, <i>Róża</i>, <i>Cień</i>, <i>Nic</i><br>\r\n\r\n</dd></dl>\r\n<p>Syn krakowskiego aptekarza, wyznawca kalwinizmu. Studiował na zagranicznych uniwersytetach (Wittemberga, Bazylea, Padwa), później pracował jako lekarz, nauczyciel i dyplomata na dworze Radziwiłłów, niejako przy okazji dedykując im wiele wierszy. Uważany za typowego przedstawiciela barokowej poezji dworskiej, opartej na efektownych konceptach. Wyróżnia go pewna niematerialność jego utworów. Wyrafinowane komplementy z wiersza <i>Na oczy królewny angielskiej</i> nie mówią nic o chwalonym obiekcie, dar z dedykowanej Krzysztofowi \"Piorunowi\" Radziwiłłowi <i>Róży</i> okazuje się \"mrozem spłodzonym\" śladem mrozu na szybie, a brawurowy wiersz <i>Nic</i> stwierdza jednoznaczną przewagę \"niczego\" nad \"czymś\". Na tle barokowej poezji wiersze Naborowskiego wyróżnia też naturalna, niemal współczesna składnia i brak zamiłowania do ozdobników.\r\n</p>\n",
"description_pl": "<dl>\n \n <dt>Ur.</dt>\n <dd>\n \n \n 1573 r.\n \n \n w\n \n Krakowie\n \n \n </dd>\n \n \n <dt>Zm.</dt>\n <dd>\n \n \n 1640 r.\n \n \n w\n \n Wilno\n \n \n </dd>\n \n\n \n\n</dl>\n\n<dl><dt>Najważniejsze dzieła: </dt><dd> <i>Na oczy królewny angielskiej</i>, <i>Róża</i>, <i>Cień</i>, <i>Nic</i><br>\r\n\r\n</dd></dl>\r\n<p>Syn krakowskiego aptekarza, wyznawca kalwinizmu. Studiował na zagranicznych uniwersytetach (Wittemberga, Bazylea, Padwa), później pracował jako lekarz, nauczyciel i dyplomata na dworze Radziwiłłów, niejako przy okazji dedykując im wiele wierszy. Uważany za typowego przedstawiciela barokowej poezji dworskiej, opartej na efektownych konceptach. Wyróżnia go pewna niematerialność jego utworów. Wyrafinowane komplementy z wiersza <i>Na oczy królewny angielskiej</i> nie mówią nic o chwalonym obiekcie, dar z dedykowanej Krzysztofowi \"Piorunowi\" Radziwiłłowi <i>Róży</i> okazuje się \"mrozem spłodzonym\" śladem mrozu na szybie, a brawurowy wiersz <i>Nic</i> stwierdza jednoznaczną przewagę \"niczego\" nad \"czymś\". Na tle barokowej poezji wiersze Naborowskiego wyróżnia też naturalna, niemal współczesna składnia i brak zamiłowania do ozdobników.\r\n</p>\n",
"plural": "",
"genre_epoch_specific": false,
"adjective_feminine_singular": "",
"adjective_nonmasculine_plural": "",
"genitive": "Daniela Naborowskiego",
"collective_noun": ""
}