GET /api/authors/gotthold-ephraim-lessing/?format=api
HTTP 200 OK
Allow: GET, POST, HEAD, OPTIONS
Content-Type: application/json
Vary: Accept
{
"name": "Gotthold Ephraim Lessing",
"url": "https://eink.wolnelektury.pl/katalog/autor/gotthold-ephraim-lessing/",
"sort_key": "lessing gotthold ephraim",
"description": "<dl>\n \n <dt>Ur.</dt>\n <dd>\n \n \n 22 stycznia 1729\n \n \n w\n \n Kamenz\n \n \n </dd>\n \n \n <dt>Zm.</dt>\n <dd>\n \n \n 15 lutego 1781\n \n \n w\n \n Brunszwik\n \n \n </dd>\n \n\n \n\n</dl>\n\n<dl><dt>Najważniejsze dzieła: </dt><dd> <i>Laocoon</i> (esej o poezji i malarstwie), dramaty: <i>Miss Sara Sampson</i> (1755), <i>Minna von Barnhelm</i> (1763-1767), <i>Emilia Galotti</i> (1772), <i>Natan mędrzec</i> (1779)<br>\r\n\r\n</dd></dl>\r\n\r\n<p>Dramaturg, krytyk, teoretyk literatury, filozof i teolog, przedstawiciel niemieckiego Oświecenia. Wywarł wielki wpływ na rozwój teatru jako redaktor „Beitrage zur Historie und Aufnahme des Theatres\", pracownik Teatru Narodowego w Hamburgu, autor książki <i>Hamburgische Dramaturgie</i>, wreszcie jako dramaturg. Dość powiedzieć, że jego sztuka <i>Miss Sara Sampson</i> uznawana jest za pierwsze dzieło tzw. dramatu mieszczańskiego, przeciwstawiającego się klasycznym regułom, zaś <i>Natan mędrzec</i> – za pierwszy niemiecki przykład tzw. dramatu idei.<br>\r\n\r\nLessing przyjaźnił się z Mojżeszem Mendelssohnem, inicjatorem Haskali, czyli żydowskiego Oświecenia. Według niektórych na Mendelssohnie wzorowany jest tytułowy bohater sztuki <i>Natan mędrzec</i>. Był zwolennikiem wolności myśli w kwestiach teologicznych i żywił przekonanie o możliwości oparcia religii na racjonalnych podstawach.\r\n</p>\n",
"description_pl": "<dl>\n \n <dt>Ur.</dt>\n <dd>\n \n \n 22 stycznia 1729\n \n \n w\n \n Kamenz\n \n \n </dd>\n \n \n <dt>Zm.</dt>\n <dd>\n \n \n 15 lutego 1781\n \n \n w\n \n Brunszwik\n \n \n </dd>\n \n\n \n\n</dl>\n\n<dl><dt>Najważniejsze dzieła: </dt><dd> <i>Laocoon</i> (esej o poezji i malarstwie), dramaty: <i>Miss Sara Sampson</i> (1755), <i>Minna von Barnhelm</i> (1763-1767), <i>Emilia Galotti</i> (1772), <i>Natan mędrzec</i> (1779)<br>\r\n\r\n</dd></dl>\r\n\r\n<p>Dramaturg, krytyk, teoretyk literatury, filozof i teolog, przedstawiciel niemieckiego Oświecenia. Wywarł wielki wpływ na rozwój teatru jako redaktor „Beitrage zur Historie und Aufnahme des Theatres\", pracownik Teatru Narodowego w Hamburgu, autor książki <i>Hamburgische Dramaturgie</i>, wreszcie jako dramaturg. Dość powiedzieć, że jego sztuka <i>Miss Sara Sampson</i> uznawana jest za pierwsze dzieło tzw. dramatu mieszczańskiego, przeciwstawiającego się klasycznym regułom, zaś <i>Natan mędrzec</i> – za pierwszy niemiecki przykład tzw. dramatu idei.<br>\r\n\r\nLessing przyjaźnił się z Mojżeszem Mendelssohnem, inicjatorem Haskali, czyli żydowskiego Oświecenia. Według niektórych na Mendelssohnie wzorowany jest tytułowy bohater sztuki <i>Natan mędrzec</i>. Był zwolennikiem wolności myśli w kwestiach teologicznych i żywił przekonanie o możliwości oparcia religii na racjonalnych podstawach.\r\n</p>\n",
"plural": "",
"genre_epoch_specific": false,
"adjective_feminine_singular": "",
"adjective_nonmasculine_plural": "",
"genitive": "Gottholda Ephraima Lessinga",
"collective_noun": ""
}