GET /api/authors/homer/?format=api
HTTP 200 OK
Allow: GET, POST, HEAD, OPTIONS
Content-Type: application/json
Vary: Accept

{
    "name": "Homer",
    "url": "https://eink.wolnelektury.pl/katalog/autor/homer/",
    "sort_key": "homer",
    "description": "<dl><dt>Ur.</dt><dd> VIII-VII w. p.n.e.<br>\r\n</dd><dt>Zm.</dt><dd> Zm. VIII-VII w. p.n.e.<br>\r\n</dd><dt>Najważniejsze dzieła: </dt><dd> <i>Iliada</i>, <i>Odyseja</i><br>\r\n\r\n</dd></dl>\r\n<p>\r\nNa temat Homera brak jednoznacznych informacji biograficznych i nie ma\r\nnawet pewności, czy <i>Iliada</i> i <i>Odyseja</i> miały jednego autora. W obydwu\r\ndziełach wyraźny jest wpływ tradycji ustnej, o czym świadczą\r\npowtarzające się formuły (np. stałe, rozbudowane określenia\r\nbohaterów). Pojawiały się zatem teorie, że <i>Iliada</i> i <i>Odyseja</i> stanowią\r\nzlepki anonimowych pieśni. Z drugiej strony kompozycja obydwu dzieł\r\njuż w starożytności uchodziła za wzorcową. Homer, kimkolwiek był,\r\nwprowadza bowiem czytelnika od razu w środek akcji, wcześniejsze\r\nwydarzenia prezentując stopniowo w retrospekcjach. <i>Iliada</i> nie\r\nprzedstawia nawet zdobycia Troi, kończąc się opisem pogrzebu Hektora -\r\njednak smutny koniec miasta zostaje w w poemacie wielokrotnie\r\nprzepowiedziany. Poza tym wiadomo, że Homer, kimkolwiek był, pisał dla\r\npubliczności znającej mity i legendy - a więc i dalszy przebieg akcji.<br>\r\nTradycyjnie uważa się, iż Homer żył w VIII w. p.n.e., kilkaset lat po\r\nwojnie trojańskiej (umiejscawianej zwykle w tzw. okresie archaicznym\r\nkultury greckiej). Już w starożytności trwał spór między siedmioma\r\nmiastami, pragnącymi uchodzić za miejsce jego urodzenia (były to\r\nArgos, Ateny, Chios, Itaka, Kolofon, Pylos i Smyrna). Samo imię poety\r\nmogło oznaczać \"zakładnika\", \"ślepca\" (tradycja i oparte na niej\r\ndzieła sztuki przedstawiają go jako niewidomego, a w <i>Odysei</i> pojawia\r\nsię postać ślepego dworskiego śpiewaka) bądź \"tego, który składa\r\nrazem\" (a więc kompilatora pieśni aojdów, czyli wędrownych śpiewaków\r\ngreckich).<br>\r\nHomerowi przypisywane są również tzw. <i>Hymny homeryckie</i> (poświęcone\r\nposzczególnym bogom olimpijskim) oraz <i>Batrachomyomachia</i> (poemat\r\nheroikomiczny o wojnie żab z myszami, parodiujący <i>Iliadę</i>),\r\nprawdopodobnie jednak są to dzieła późniejsze. Właściwie wiadomo tylko\r\njedno: <i>Iliada</i> i <i>Odyseja</i> stanowią najstarsze zachowane dzieła greckiej\r\npoezji epickiej i poprzedzają dzieło Hezjoda. Z pewną emfazą\r\ntwierdzono nawet, że od <i>Iliady</i> zaczyna się grecka tożsamość kulturowa.\r\n</p>",
    "description_pl": "<dl><dt>Ur.</dt><dd> VIII-VII w. p.n.e.<br>\r\n</dd><dt>Zm.</dt><dd> Zm. VIII-VII w. p.n.e.<br>\r\n</dd><dt>Najważniejsze dzieła: </dt><dd> <i>Iliada</i>, <i>Odyseja</i><br>\r\n\r\n</dd></dl>\r\n<p>\r\nNa temat Homera brak jednoznacznych informacji biograficznych i nie ma\r\nnawet pewności, czy <i>Iliada</i> i <i>Odyseja</i> miały jednego autora. W obydwu\r\ndziełach wyraźny jest wpływ tradycji ustnej, o czym świadczą\r\npowtarzające się formuły (np. stałe, rozbudowane określenia\r\nbohaterów). Pojawiały się zatem teorie, że <i>Iliada</i> i <i>Odyseja</i> stanowią\r\nzlepki anonimowych pieśni. Z drugiej strony kompozycja obydwu dzieł\r\njuż w starożytności uchodziła za wzorcową. Homer, kimkolwiek był,\r\nwprowadza bowiem czytelnika od razu w środek akcji, wcześniejsze\r\nwydarzenia prezentując stopniowo w retrospekcjach. <i>Iliada</i> nie\r\nprzedstawia nawet zdobycia Troi, kończąc się opisem pogrzebu Hektora -\r\njednak smutny koniec miasta zostaje w w poemacie wielokrotnie\r\nprzepowiedziany. Poza tym wiadomo, że Homer, kimkolwiek był, pisał dla\r\npubliczności znającej mity i legendy - a więc i dalszy przebieg akcji.<br>\r\nTradycyjnie uważa się, iż Homer żył w VIII w. p.n.e., kilkaset lat po\r\nwojnie trojańskiej (umiejscawianej zwykle w tzw. okresie archaicznym\r\nkultury greckiej). Już w starożytności trwał spór między siedmioma\r\nmiastami, pragnącymi uchodzić za miejsce jego urodzenia (były to\r\nArgos, Ateny, Chios, Itaka, Kolofon, Pylos i Smyrna). Samo imię poety\r\nmogło oznaczać \"zakładnika\", \"ślepca\" (tradycja i oparte na niej\r\ndzieła sztuki przedstawiają go jako niewidomego, a w <i>Odysei</i> pojawia\r\nsię postać ślepego dworskiego śpiewaka) bądź \"tego, który składa\r\nrazem\" (a więc kompilatora pieśni aojdów, czyli wędrownych śpiewaków\r\ngreckich).<br>\r\nHomerowi przypisywane są również tzw. <i>Hymny homeryckie</i> (poświęcone\r\nposzczególnym bogom olimpijskim) oraz <i>Batrachomyomachia</i> (poemat\r\nheroikomiczny o wojnie żab z myszami, parodiujący <i>Iliadę</i>),\r\nprawdopodobnie jednak są to dzieła późniejsze. Właściwie wiadomo tylko\r\njedno: <i>Iliada</i> i <i>Odyseja</i> stanowią najstarsze zachowane dzieła greckiej\r\npoezji epickiej i poprzedzają dzieło Hezjoda. Z pewną emfazą\r\ntwierdzono nawet, że od <i>Iliady</i> zaczyna się grecka tożsamość kulturowa.\r\n</p>",
    "plural": "",
    "genre_epoch_specific": false,
    "adjective_feminine_singular": "",
    "adjective_nonmasculine_plural": "",
    "genitive": "",
    "collective_noun": ""
}