GET /api/authors/julia-fiedorczuk/?format=api
HTTP 200 OK
Allow: GET, POST, HEAD, OPTIONS
Content-Type: application/json
Vary: Accept
{
"name": "Julia Fiedorczuk",
"url": "https://eink.wolnelektury.pl/katalog/autor/julia-fiedorczuk/",
"sort_key": "fiedorczuk julia",
"description": "<dl>\n \n <dt>Ur.</dt>\n <dd>\n \n \n 23 lutego 1975\n \n \n w\n \n Warszawie\n \n \n </dd>\n \n \n\n \n\n</dl>\n\n<dl><dt>Najważniejsze dzieła:</dt><dd> <i>Listopad nad Narwią</i> (2000), <i>Bio</i> (2004), <i>Planeta rzeczy zagubionych</i> (2006), <i>Tlen</i> (2009), <i>tuż-tuż</i> (2012) , <i>Biała Ofelia</i> (2013), <i>Nieważkość</i> (2015), <i>Psalmy</i> (2018)</dd></dl>\r\n <p>Poetka, wykładowczyni akademicka, badaczka literatury amerykańskiej. Prozaiczka, autorka opowiadań oraz powieści <i>Biała Ofelia</i> (2013) i <i>Nieważkość</i> (2015, nominowana do Nagrody Literackiej Nike). Jako tłumaczka przełożyła m.in. zbiór esejów Johna Ashbery’ego <i>Inne tradycje</i> oraz teksty amerykańskiej poetki, muzyczki i performerki Laurie Anderson. Główna propagatorka i reprezentantka ekopoezji na gruncie polskim. Autorka esejów o ekopoetyce, które ukazały się w zbiorze <i>Cyborg w ogrodzie</i> (2015). Wraz z Gerardo Beltránem, zamieszkałym w Polsce meksykańskim poetą i tłumaczem, wydała też programową książkę zatytułowaną <i>Ekopoetyka</i>. W poetyckiej praktyce Julii Fiedorczuk ekopoetyka oznacza przede wszystkim odmowę stawiania człowieka na pierwszym miejscu, zwrot w stronę przyrody znajduje zaś niekiedy swoje dopełnienie w odwołaniach do języka nauki.<br>\r\nW 2018 roku została laureatką Nagrody Poetyckiej im. Wisławy Szymborskiej za tom poetycki <i>Psalmy</i>.</p>\n",
"description_pl": "<dl>\n \n <dt>Ur.</dt>\n <dd>\n \n \n 23 lutego 1975\n \n \n w\n \n Warszawie\n \n \n </dd>\n \n \n\n \n\n</dl>\n\n<dl><dt>Najważniejsze dzieła:</dt><dd> <i>Listopad nad Narwią</i> (2000), <i>Bio</i> (2004), <i>Planeta rzeczy zagubionych</i> (2006), <i>Tlen</i> (2009), <i>tuż-tuż</i> (2012) , <i>Biała Ofelia</i> (2013), <i>Nieważkość</i> (2015), <i>Psalmy</i> (2018)</dd></dl>\r\n <p>Poetka, wykładowczyni akademicka, badaczka literatury amerykańskiej. Prozaiczka, autorka opowiadań oraz powieści <i>Biała Ofelia</i> (2013) i <i>Nieważkość</i> (2015, nominowana do Nagrody Literackiej Nike). Jako tłumaczka przełożyła m.in. zbiór esejów Johna Ashbery’ego <i>Inne tradycje</i> oraz teksty amerykańskiej poetki, muzyczki i performerki Laurie Anderson. Główna propagatorka i reprezentantka ekopoezji na gruncie polskim. Autorka esejów o ekopoetyce, które ukazały się w zbiorze <i>Cyborg w ogrodzie</i> (2015). Wraz z Gerardo Beltránem, zamieszkałym w Polsce meksykańskim poetą i tłumaczem, wydała też programową książkę zatytułowaną <i>Ekopoetyka</i>. W poetyckiej praktyce Julii Fiedorczuk ekopoetyka oznacza przede wszystkim odmowę stawiania człowieka na pierwszym miejscu, zwrot w stronę przyrody znajduje zaś niekiedy swoje dopełnienie w odwołaniach do języka nauki.<br>\r\nW 2018 roku została laureatką Nagrody Poetyckiej im. Wisławy Szymborskiej za tom poetycki <i>Psalmy</i>.</p>\n",
"plural": "",
"genre_epoch_specific": false,
"adjective_feminine_singular": "",
"adjective_nonmasculine_plural": "",
"genitive": "Julii Fiedorczuk",
"collective_noun": ""
}