GET /api/authors/marta-podgornik/?format=api
HTTP 200 OK
Allow: GET, POST, HEAD, OPTIONS
Content-Type: application/json
Vary: Accept
{
"name": "Marta Podgórnik",
"url": "https://eink.wolnelektury.pl/katalog/autor/marta-podgornik/",
"sort_key": "podgo~0rnik marta",
"description": "<dl>\n \n <dt>Ur.</dt>\n <dd>\n \n \n 2 czerwca 1979\n \n \n w\n \n Sosnowcu\n \n \n </dd>\n \n \n\n \n\n</dl>\n\n<dl><dt>ur.</dt><dd> 1979</dd>\r\n<dt>Najważniejsze dzieła:</dt><dd> <i>Próby negocjacji</i> (1996), <i>Rezydencja surykatek</i> (2011), <i>Zawsze</i> (2015)</dd></dl>\r\n <p>Poetka, krytyczka literacka, redaktorka związana z wydawnictwem Biuro Literackie. W „Tekstyliach”, czyli książce omawiającej na bieżąco młodą literaturę w 2002 roku, jej styl nazwano „lirycznym ekshibicjonizmem”. Dalsze tomiki udowodniły, że to tylko część prawdy. W swoich wierszach Podgórnik łączy wyrafinowanie formalne, grę z popkulturą i tradycyjnie pojęte „wyrażanie siebie” (to jest pisanie o własnych dramatach uczuciowych). Podobna mieszanka jest jednak niemożliwa do zrealizowania, jako że stylizacje i biegłość techniczna zakładają dystans z definicji uniemożliwiający „mówienie wprost”. Wobec tego poezji Marty Podgórnik nie opuszcza napięcie między lirycznym wyznaniem a jego ironicznym pastiszem.</p>\n",
"description_pl": "<dl>\n \n <dt>Ur.</dt>\n <dd>\n \n \n 2 czerwca 1979\n \n \n w\n \n Sosnowcu\n \n \n </dd>\n \n \n\n \n\n</dl>\n\n<dl><dt>ur.</dt><dd> 1979</dd>\r\n<dt>Najważniejsze dzieła:</dt><dd> <i>Próby negocjacji</i> (1996), <i>Rezydencja surykatek</i> (2011), <i>Zawsze</i> (2015)</dd></dl>\r\n <p>Poetka, krytyczka literacka, redaktorka związana z wydawnictwem Biuro Literackie. W „Tekstyliach”, czyli książce omawiającej na bieżąco młodą literaturę w 2002 roku, jej styl nazwano „lirycznym ekshibicjonizmem”. Dalsze tomiki udowodniły, że to tylko część prawdy. W swoich wierszach Podgórnik łączy wyrafinowanie formalne, grę z popkulturą i tradycyjnie pojęte „wyrażanie siebie” (to jest pisanie o własnych dramatach uczuciowych). Podobna mieszanka jest jednak niemożliwa do zrealizowania, jako że stylizacje i biegłość techniczna zakładają dystans z definicji uniemożliwiający „mówienie wprost”. Wobec tego poezji Marty Podgórnik nie opuszcza napięcie między lirycznym wyznaniem a jego ironicznym pastiszem.</p>\n",
"plural": "",
"genre_epoch_specific": false,
"adjective_feminine_singular": "",
"adjective_nonmasculine_plural": "",
"genitive": "Marty Podgórnik",
"collective_noun": ""
}