GET /api/authors/max-jacob/?format=api
HTTP 200 OK
Allow: GET, POST, HEAD, OPTIONS
Content-Type: application/json
Vary: Accept

{
    "name": "Max Jacob",
    "url": "https://eink.wolnelektury.pl/katalog/autor/max-jacob/",
    "sort_key": "jacob max",
    "description": "<dl>\n  \n    <dt>Ur.</dt>\n    <dd>\n      \n      \n        12 lipca 1876\n      \n      \n        w\n        \n          Quimper\n        \n      \n    </dd>\n  \n  \n    <dt>Zm.</dt>\n    <dd>\n      \n      \n        5 marca 1944\n      \n      \n        w\n        \n          Obóz w Drancy\n        \n      \n    </dd>\n  \n\n  \n\n</dl>\n\n<dl><dt>Najważniejsze dzieła: </dt><dd> <i>Le Cornet à dés</i> (poezje prozą, 1917), <i>La Défense de Tartufe</i> (1919), <i>Laboratorium centralne</i> (1921), <i>Le Sacrifice impérial</i> (1929), <i>Derniers Poèmes</i> (1945)<br>\r\n\r\n</dd></dl>\r\n\r\n<p>Francuski poeta i malarz pochodzenia żydowskiego, związany z francuską cyganerią. Pod wpływem widzenia z 1909, w którym, jak twierdził, objawił mu się Chrystus, w roku 1915 przeszedł na katolicyzm (na ojca chrzestnego wybrał przyjaciela i byłego współlokatora, Pabla Picassa).<br>\r\nWspółtwórca ruchu kubistycznego w literaturze. Jego twórczość wymyka się jasnej klasyfikacji, przewijają się w niej tak motywy symboliczne, jak i surrealistyczne i dadaistyczne; tematy religijne na równi z pastiszem i groteską.<br>\r\nOd 1921 mieszkał, z przerwami, w Saint-Benoît-sur-Loire.<br>\r\nW lutym 1944 został aresztowany przez Gestapo. Zmarł na zapalenie płuc w obozie przejściowym w Drancy.<br>\r\n\r\n\r\n\r\n</p>\n",
    "description_pl": "<dl>\n  \n    <dt>Ur.</dt>\n    <dd>\n      \n      \n        12 lipca 1876\n      \n      \n        w\n        \n          Quimper\n        \n      \n    </dd>\n  \n  \n    <dt>Zm.</dt>\n    <dd>\n      \n      \n        5 marca 1944\n      \n      \n        w\n        \n          Obóz w Drancy\n        \n      \n    </dd>\n  \n\n  \n\n</dl>\n\n<dl><dt>Najważniejsze dzieła: </dt><dd> <i>Le Cornet à dés</i> (poezje prozą, 1917), <i>La Défense de Tartufe</i> (1919), <i>Laboratorium centralne</i> (1921), <i>Le Sacrifice impérial</i> (1929), <i>Derniers Poèmes</i> (1945)<br>\r\n\r\n</dd></dl>\r\n\r\n<p>Francuski poeta i malarz pochodzenia żydowskiego, związany z francuską cyganerią. Pod wpływem widzenia z 1909, w którym, jak twierdził, objawił mu się Chrystus, w roku 1915 przeszedł na katolicyzm (na ojca chrzestnego wybrał przyjaciela i byłego współlokatora, Pabla Picassa).<br>\r\nWspółtwórca ruchu kubistycznego w literaturze. Jego twórczość wymyka się jasnej klasyfikacji, przewijają się w niej tak motywy symboliczne, jak i surrealistyczne i dadaistyczne; tematy religijne na równi z pastiszem i groteską.<br>\r\nOd 1921 mieszkał, z przerwami, w Saint-Benoît-sur-Loire.<br>\r\nW lutym 1944 został aresztowany przez Gestapo. Zmarł na zapalenie płuc w obozie przejściowym w Drancy.<br>\r\n\r\n\r\n\r\n</p>\n",
    "plural": "",
    "genre_epoch_specific": false,
    "adjective_feminine_singular": "",
    "adjective_nonmasculine_plural": "",
    "genitive": "Maxa Jacoba",
    "collective_noun": ""
}