HTTP 200 OK
Allow: GET, POST, HEAD, OPTIONS
Content-Type: application/json
Vary: Accept
{
"name": "Michał Bałucki",
"url": "https://eink.wolnelektury.pl/katalog/autor/michal-balucki/",
"sort_key": "bal~0ucki michal~0",
"description": "<dl>\n \n <dt>Ur.</dt>\n <dd>\n \n \n 29 września 1837\n \n \n w\n \n Kraków\n \n \n </dd>\n \n \n <dt>Zm.</dt>\n <dd>\n \n \n 17 października 1901\n \n \n w\n \n Kraków\n \n \n </dd>\n \n\n \n\n</dl>\n\n<dt>Najważniejsze dzieła: </dt><dd> komedie: <i>Radcy pana radcy</i> (1867), <i>Grube ryby</i> (1879), <i>Sąsiedzi: Dom otwarty</i> (1883), <i>Sąsiedzi: Ciężkie czasy</i> (1889), <i>Sąsiedzi: Klub kawalerów</i> (1890), powieści: <i>Typy i sylwetki\r\nkrakowskie</i> (1881), <i>Pan burmistrz z Pipidówki</i> (1887), pieśń: <i>Dla\r\nchleba</i> (1874)<br>\r\n\r\n</dd></dl>\r\n<p>Twórca komedii i powieści (pseudonim: Elpidon), związany z Krakowem;\r\nstudiował na Uniwersytecie Jagiellońskim matematykę, a następnie\r\nliteraturę. Należał do grupy tzw. przedburzowców, pisarzy\r\nodrzucających romantyczną i mesjanistyczną retorykę zrywów narodowych,\r\nale oczekujących przełomowej zmiany historycznej; większość z nich\r\nwzięło następnie udział w powstaniu styczniowym. Sam Bałucki nie\r\nwalczył z bronią w ręku, ale działał w organizacjach spiskowych w\r\nGalicji i redagował wraz z Anczycem pismo \"Kosynier\"; aresztowany pod\r\nkoniec 1863, spędził rok w więzieniu. Podobno tam poznał pewnego\r\ngórala, którego los skłonił go do napisania popularnej pieśni <i>Dla\r\nchleba</i> (znanej jako pieśń ,,Góralu, czy ci nie żal\" do muzyki\r\nWładysława Żeleńskiego). Debiutował utworami poetyckimi drukowanymi w\r\nprasie. W latach 60. Bałucki dołączył do grona pozytywistów,\r\npropagując w swych utworach bliskie im idee; był dowcipnym krytykiem\r\nstosunków społecznych w Galicji, szydził z mody na szlachetczyznę\r\npowszechnej wśród mieszczaństwa (m.in. w powieści <i>Pan burmistrz z\r\nPipidówki</i>). Jako znakomity komediopisarz cieszył się wielką\r\npopularnością. U schyłku życia stał się obiektem ataków\r\nprzedstawicieli Młodej Polski; toczył z nimi spór światopoglądowy na\r\nkartach swoich utworów, jednak szczególnie napastliwe recenzje Lucjana\r\nRydla na łamach szacownego \"Czasu\" miały wpływ nie tylko na stan\r\npsychiczny, ale również na sytuację materialną. Ostatecznie bojkot\r\nprzeprowadzili nawet aktorzy podczas premiery jednej z jego sztuk.\r\nBałucki popełnił samobójstwo strzałem z rewolweru na krakowskich\r\nBłoniach; został pochowany na Cmentarzu Rakowickim.<br>\r\n</p>\n",
"description_pl": "<dl>\n \n <dt>Ur.</dt>\n <dd>\n \n \n 29 września 1837\n \n \n w\n \n Kraków\n \n \n </dd>\n \n \n <dt>Zm.</dt>\n <dd>\n \n \n 17 października 1901\n \n \n w\n \n Kraków\n \n \n </dd>\n \n\n \n\n</dl>\n\n<dt>Najważniejsze dzieła: </dt><dd> komedie: <i>Radcy pana radcy</i> (1867), <i>Grube ryby</i> (1879), <i>Sąsiedzi: Dom otwarty</i> (1883), <i>Sąsiedzi: Ciężkie czasy</i> (1889), <i>Sąsiedzi: Klub kawalerów</i> (1890), powieści: <i>Typy i sylwetki\r\nkrakowskie</i> (1881), <i>Pan burmistrz z Pipidówki</i> (1887), pieśń: <i>Dla\r\nchleba</i> (1874)<br>\r\n\r\n</dd></dl>\r\n<p>Twórca komedii i powieści (pseudonim: Elpidon), związany z Krakowem;\r\nstudiował na Uniwersytecie Jagiellońskim matematykę, a następnie\r\nliteraturę. Należał do grupy tzw. przedburzowców, pisarzy\r\nodrzucających romantyczną i mesjanistyczną retorykę zrywów narodowych,\r\nale oczekujących przełomowej zmiany historycznej; większość z nich\r\nwzięło następnie udział w powstaniu styczniowym. Sam Bałucki nie\r\nwalczył z bronią w ręku, ale działał w organizacjach spiskowych w\r\nGalicji i redagował wraz z Anczycem pismo \"Kosynier\"; aresztowany pod\r\nkoniec 1863, spędził rok w więzieniu. Podobno tam poznał pewnego\r\ngórala, którego los skłonił go do napisania popularnej pieśni <i>Dla\r\nchleba</i> (znanej jako pieśń ,,Góralu, czy ci nie żal\" do muzyki\r\nWładysława Żeleńskiego). Debiutował utworami poetyckimi drukowanymi w\r\nprasie. W latach 60. Bałucki dołączył do grona pozytywistów,\r\npropagując w swych utworach bliskie im idee; był dowcipnym krytykiem\r\nstosunków społecznych w Galicji, szydził z mody na szlachetczyznę\r\npowszechnej wśród mieszczaństwa (m.in. w powieści <i>Pan burmistrz z\r\nPipidówki</i>). Jako znakomity komediopisarz cieszył się wielką\r\npopularnością. U schyłku życia stał się obiektem ataków\r\nprzedstawicieli Młodej Polski; toczył z nimi spór światopoglądowy na\r\nkartach swoich utworów, jednak szczególnie napastliwe recenzje Lucjana\r\nRydla na łamach szacownego \"Czasu\" miały wpływ nie tylko na stan\r\npsychiczny, ale również na sytuację materialną. Ostatecznie bojkot\r\nprzeprowadzili nawet aktorzy podczas premiery jednej z jego sztuk.\r\nBałucki popełnił samobójstwo strzałem z rewolweru na krakowskich\r\nBłoniach; został pochowany na Cmentarzu Rakowickim.<br>\r\n</p>\n",
"plural": "",
"genre_epoch_specific": false,
"adjective_feminine_singular": "",
"adjective_nonmasculine_plural": "",
"genitive": "Michała Bałuckiego",
"collective_noun": ""
}