HTTP 200 OK
Allow: GET, POST, HEAD, OPTIONS
Content-Type: application/json
Vary: Accept
{
"name": "Pierre Corneille",
"url": "https://eink.wolnelektury.pl/katalog/autor/pierre-corneille/",
"sort_key": "corneille pierre",
"description": "<dl>\n \n <dt>Ur.</dt>\n <dd>\n \n \n 6 czerwca 1606\n \n \n w\n \n Rouen\n \n \n </dd>\n \n \n <dt>Zm.</dt>\n <dd>\n \n \n 1 października 1684\n \n \n w\n \n Paryżu\n \n \n </dd>\n \n\n \n\n</dl>\n\n<dl><dt>Najważniejsze dzieła: </dt><dd> <i>Cyd</i>, <i>Cynna</i>, <i>Horacjusze</i>, <i>Polieukt męczennik</i>, <i>L’Illusion comique</i><br>\r\n\r\n</dd></dl>\r\n\r\n<p>Francuski dramaturg i poeta, wybitny twórca francuskiego dramatu klasycystycznego.<br>\r\n\r\nPochodzący z zamożnej rodziny prawnik, adwokat w Rouen, publikował też sztuki teatralne (m.in. <i>Mélite</i>, <i>Clitandre</i>, <i>L’Illusion comique</i>), które zdobyły taką popularność, że ich autor z czasem postanowił całkowicie poświęcić się literaturze. Tworzył w tym okresie tragedie o tematyce historycznej (np. <i>Horacjusze</i>, <i>La Mort de Pompée</i>).<br>\r\n\r\nWielkim wydarzeniem był <i>Cyd</i> (1637) – nowatorska sztuka, w której nacisk przeniesiony został z dramatycznych wydarzeń na przeżycia wewnętrzne i dylematy bohaterów, wywołała wielkie zainteresowanie, a jednocześnie zgorszenie. Kardynał Richelieu skłonił Akademię Francuską do potępienia utworu.<br>\r\n\r\nOd 1652 r. Corneille zaprzestał pisania dramatów, ale wydał wierszowany przekład <i>Naśladowania Chrystusa</i> średniowiecznego mistyka Thomasa à Kempis. W latach 60. i 70. znów powstawały utwory teatralne (m.in. <i>Edyp</i>, <i>Otto</i>, <i>Tytus i Berenika</i>), jednak publiczność francuska skupiła się teraz na bardziej nowoczesnych dziełach Racine'a i Moliera.\r\n</p>\n",
"description_pl": "<dl>\n \n <dt>Ur.</dt>\n <dd>\n \n \n 6 czerwca 1606\n \n \n w\n \n Rouen\n \n \n </dd>\n \n \n <dt>Zm.</dt>\n <dd>\n \n \n 1 października 1684\n \n \n w\n \n Paryżu\n \n \n </dd>\n \n\n \n\n</dl>\n\n<dl><dt>Najważniejsze dzieła: </dt><dd> <i>Cyd</i>, <i>Cynna</i>, <i>Horacjusze</i>, <i>Polieukt męczennik</i>, <i>L’Illusion comique</i><br>\r\n\r\n</dd></dl>\r\n\r\n<p>Francuski dramaturg i poeta, wybitny twórca francuskiego dramatu klasycystycznego.<br>\r\n\r\nPochodzący z zamożnej rodziny prawnik, adwokat w Rouen, publikował też sztuki teatralne (m.in. <i>Mélite</i>, <i>Clitandre</i>, <i>L’Illusion comique</i>), które zdobyły taką popularność, że ich autor z czasem postanowił całkowicie poświęcić się literaturze. Tworzył w tym okresie tragedie o tematyce historycznej (np. <i>Horacjusze</i>, <i>La Mort de Pompée</i>).<br>\r\n\r\nWielkim wydarzeniem był <i>Cyd</i> (1637) – nowatorska sztuka, w której nacisk przeniesiony został z dramatycznych wydarzeń na przeżycia wewnętrzne i dylematy bohaterów, wywołała wielkie zainteresowanie, a jednocześnie zgorszenie. Kardynał Richelieu skłonił Akademię Francuską do potępienia utworu.<br>\r\n\r\nOd 1652 r. Corneille zaprzestał pisania dramatów, ale wydał wierszowany przekład <i>Naśladowania Chrystusa</i> średniowiecznego mistyka Thomasa à Kempis. W latach 60. i 70. znów powstawały utwory teatralne (m.in. <i>Edyp</i>, <i>Otto</i>, <i>Tytus i Berenika</i>), jednak publiczność francuska skupiła się teraz na bardziej nowoczesnych dziełach Racine'a i Moliera.\r\n</p>\n",
"plural": "",
"genre_epoch_specific": false,
"adjective_feminine_singular": "",
"adjective_nonmasculine_plural": "",
"genitive": "Pierre'a Corneille'a",
"collective_noun": ""
}