HTTP 200 OK
Allow: GET, POST, HEAD, OPTIONS
Content-Type: application/json
Vary: Accept
{
"name": "Prosper Mérimée",
"url": "https://eink.wolnelektury.pl/katalog/autor/prosper-merimee/",
"sort_key": "me~0rime~0e prosper",
"description": "<dl>\n \n <dt>Ur.</dt>\n <dd>\n \n \n 28 września 1803\n \n \n w\n \n Paryżu\n \n \n </dd>\n \n \n <dt>Zm.</dt>\n <dd>\n \n \n 23 września 1870\n \n \n w\n \n Cannes\n \n \n </dd>\n \n\n \n\n</dl>\n\n<dl><dt>Najważniejsze dzieła:</dt><dd><i> Wenus z Ille </i>(1837), <i>Mateo Falcone</i> (1829), <i>Colomba</i> (1840), <i>Lokis</i> (1869), <i>Carmen</i> (1845).\r\n\r\n</dd></dl>\r\n<p>Francuski pisarz, historyk i archeolog. Ukończył prestiżowe liceum\r\nim. Henryka IV. W 1823 uzyskał licencjat na wydziale prawa, planując\r\nobjęcie stanowiska w administracji państwowej. Pobierał także nauki\r\nz zakresu filozofii i języków obcych, ale jego pasją stała się\r\nliteratura. Zbliżył się do romantyków i w 1822 napisał swoje pierwsze\r\ndzieło literackie, dramat <tytul_dziela>Cromwell</tytul_dziela>,\r\nktóry jednak nigdy nie został opublikowany. Trzy lata później wydał\r\nswoich zbiór dramatów pt. <tytul_dziela>Teatr Klary Glazul</tytul_dziela>, rzekomo autorstwa hiszpańskiej aktorki.\r\nW 1827 opublikował kolejną mistyfikację literacką: zbiór rzekomych\r\nludowych poematów Hiacynta Maglanowicza, zatytułowany\r\n<i>La Guzla albo wybór poezji z Ilirii</i>.\r\nSławę przyniosły mu mistrzowskie opowiadania i nowele, wydawane\r\npod własnym nazwiskiem, początkowo na łamach ,,Revue de Paris\"\r\ni ,,la Revue des Deux Mondes\", następnie zebrane\r\nm.in. w tomach <i>Mozaika</i> (1833)\r\ni <i>Kolomba</i> (1840). Na podstawie jego\r\nopowiadania <i>Carmen</i> Georges Bizet\r\nstworzył słynną operę o tym samym tytule.</p>\r\n\r\n<p>W roku 1844 został mianowany członkiem Akademii Francuskiej.</p>\n",
"description_pl": "<dl>\n \n <dt>Ur.</dt>\n <dd>\n \n \n 28 września 1803\n \n \n w\n \n Paryżu\n \n \n </dd>\n \n \n <dt>Zm.</dt>\n <dd>\n \n \n 23 września 1870\n \n \n w\n \n Cannes\n \n \n </dd>\n \n\n \n\n</dl>\n\n<dl><dt>Najważniejsze dzieła:</dt><dd><i> Wenus z Ille </i>(1837), <i>Mateo Falcone</i> (1829), <i>Colomba</i> (1840), <i>Lokis</i> (1869), <i>Carmen</i> (1845).\r\n\r\n</dd></dl>\r\n<p>Francuski pisarz, historyk i archeolog. Ukończył prestiżowe liceum\r\nim. Henryka IV. W 1823 uzyskał licencjat na wydziale prawa, planując\r\nobjęcie stanowiska w administracji państwowej. Pobierał także nauki\r\nz zakresu filozofii i języków obcych, ale jego pasją stała się\r\nliteratura. Zbliżył się do romantyków i w 1822 napisał swoje pierwsze\r\ndzieło literackie, dramat <tytul_dziela>Cromwell</tytul_dziela>,\r\nktóry jednak nigdy nie został opublikowany. Trzy lata później wydał\r\nswoich zbiór dramatów pt. <tytul_dziela>Teatr Klary Glazul</tytul_dziela>, rzekomo autorstwa hiszpańskiej aktorki.\r\nW 1827 opublikował kolejną mistyfikację literacką: zbiór rzekomych\r\nludowych poematów Hiacynta Maglanowicza, zatytułowany\r\n<i>La Guzla albo wybór poezji z Ilirii</i>.\r\nSławę przyniosły mu mistrzowskie opowiadania i nowele, wydawane\r\npod własnym nazwiskiem, początkowo na łamach ,,Revue de Paris\"\r\ni ,,la Revue des Deux Mondes\", następnie zebrane\r\nm.in. w tomach <i>Mozaika</i> (1833)\r\ni <i>Kolomba</i> (1840). Na podstawie jego\r\nopowiadania <i>Carmen</i> Georges Bizet\r\nstworzył słynną operę o tym samym tytule.</p>\r\n\r\n<p>W roku 1844 został mianowany członkiem Akademii Francuskiej.</p>\n",
"plural": "",
"genre_epoch_specific": false,
"adjective_feminine_singular": "",
"adjective_nonmasculine_plural": "",
"genitive": "Prospera Mérimée",
"collective_noun": ""
}