GET /api/authors/stanislaw-witkiewicz/?format=api
HTTP 200 OK
Allow: GET, POST, HEAD, OPTIONS
Content-Type: application/json
Vary: Accept

{
    "name": "Stanisław Witkiewicz",
    "url": "https://eink.wolnelektury.pl/katalog/autor/stanislaw-witkiewicz/",
    "sort_key": "witkiewicz stanisl~0aw",
    "description": "<dl><dt>Ur. </dt><dd>8 maja 1851 w Poszawszu na Litwie<br>\r\n</dd><dt>Zm. </dt><dd>5 września 1915 w Lovranie w Chorwacji<br>\r\n</dd><dt>Najważniejsze dzieła: </dt><dd> <i>Trójka syberyjska</i> (1876), <i>Portret Maksymiliana Gierymskiego</i>, <i>Portret Bolesława Prusa</i>, <i>Ranny powstaniec</i> (1881),  <i>Widok Bałtyku pod Połągą</i> (1885), <i>Czarny Staw</i>, <i>Pejzaż zimowy w Tatrach</i> (1908)<br>\r\n\r\n</dd></dl>\r\n<p>\r\nMalarz, architekt, pisarz i teoretyk sztuki. Kiedy po studiach na Akademii Sztuk Pięknych w Petersburgu i Monachium zamieszkał na stałe w Zakopanem w ostatniej dekadzie XIX wieku, zajął się teoretycznym opisem miejscowej sztuki ludowej, stając się następnie nie tylko kodyfikatorem, ale również współtwórcą i popularyzatorem tzw. stylu zakopiańskiego w architekturze i sztuce. Jest autorem projektów wielu budynków (np. Domu pod Jedlami) w samym Zakopanem i okolicach. Jego twórczość pisarska po części również dotyczy ukochanych Tatr (<i>Na przełęczy</i> 1891), publikacje z zakresu teorii sztuki, poza wspomnianą promocją zakopiańszczyzny, odnosiły się do realizmu (obejmują m.in. szereg monografii malarzy polskich, niekiedy stanowią rozważania na pograniczu różnych dziedzin sztuki, jak np. studium <i>Mickiewicz jako kolorysta</i>), natomiast twórczość malarska wykraczała niekiedy poza realizm w kierunku impresjonizmu (technicznie odmiennego od francuskiego) i symbolizmu. Witkiewicz malował przede wszystkim pejzaże marynistyczne i górskie oraz płótna tematycznie związane z powstaniem styczniowym.<br>\r\nBył ojcem Stanisława Ignacego Witkiewicza (Witkacego).\r\n</p>",
    "description_pl": "<dl><dt>Ur. </dt><dd>8 maja 1851 w Poszawszu na Litwie<br>\r\n</dd><dt>Zm. </dt><dd>5 września 1915 w Lovranie w Chorwacji<br>\r\n</dd><dt>Najważniejsze dzieła: </dt><dd> <i>Trójka syberyjska</i> (1876), <i>Portret Maksymiliana Gierymskiego</i>, <i>Portret Bolesława Prusa</i>, <i>Ranny powstaniec</i> (1881),  <i>Widok Bałtyku pod Połągą</i> (1885), <i>Czarny Staw</i>, <i>Pejzaż zimowy w Tatrach</i> (1908)<br>\r\n\r\n</dd></dl>\r\n<p>\r\nMalarz, architekt, pisarz i teoretyk sztuki. Kiedy po studiach na Akademii Sztuk Pięknych w Petersburgu i Monachium zamieszkał na stałe w Zakopanem w ostatniej dekadzie XIX wieku, zajął się teoretycznym opisem miejscowej sztuki ludowej, stając się następnie nie tylko kodyfikatorem, ale również współtwórcą i popularyzatorem tzw. stylu zakopiańskiego w architekturze i sztuce. Jest autorem projektów wielu budynków (np. Domu pod Jedlami) w samym Zakopanem i okolicach. Jego twórczość pisarska po części również dotyczy ukochanych Tatr (<i>Na przełęczy</i> 1891), publikacje z zakresu teorii sztuki, poza wspomnianą promocją zakopiańszczyzny, odnosiły się do realizmu (obejmują m.in. szereg monografii malarzy polskich, niekiedy stanowią rozważania na pograniczu różnych dziedzin sztuki, jak np. studium <i>Mickiewicz jako kolorysta</i>), natomiast twórczość malarska wykraczała niekiedy poza realizm w kierunku impresjonizmu (technicznie odmiennego od francuskiego) i symbolizmu. Witkiewicz malował przede wszystkim pejzaże marynistyczne i górskie oraz płótna tematycznie związane z powstaniem styczniowym.<br>\r\nBył ojcem Stanisława Ignacego Witkiewicza (Witkacego).\r\n</p>",
    "plural": "",
    "genre_epoch_specific": false,
    "adjective_feminine_singular": "",
    "adjective_nonmasculine_plural": "",
    "genitive": "",
    "collective_noun": ""
}