HTTP 200 OK
Allow: GET, POST, HEAD, OPTIONS
Content-Type: application/json
Vary: Accept
{
"name": "Tytus Czyżewski",
"url": "https://eink.wolnelektury.pl/katalog/autor/tytus-czyzewski/",
"sort_key": "czyz~1ewski tytus",
"description": "<dl>\n \n <dt>Ur.</dt>\n <dd>\n \n \n 28 grudnia 1880\n \n \n w\n \n Przyszowa\n \n \n </dd>\n \n \n <dt>Zm.</dt>\n <dd>\n \n \n 5 maja 1945\n \n \n w\n \n Kraków\n \n \n </dd>\n \n\n \n\n</dl>\n\n<dt>Najważniejsze dzieła: </dt><dd> <i>Śmierć Fauna. Obrazek</i> (1907), <i>Zielone Oko. Poezje formistyczne. Elektryczne wizje</i> (1920), <i>Noc --- dzień. Mechaniczny instynkt elektryczny</i>, <i>Osioł i słońce w metamorfozie</i>, <i>Włamywacz z lepszego towarzystwa</i>, <i>Wąż, Orfeusz i Euridika</i> (1922), <i>Pastorałki</i> (1925), <i>Robespierre. Rapsod. Cinema. Od romantyzmu do cynizmu</i> (1927), <i>Lajkonik w chmurach</i> (1936)<br>\r\n\r\n</dd>\r\n\r\n<p>Malarz, poeta, krytyk sztuki, jeden z teoretyków formizmu; współzałożyciel grupy Formistów (zał. w 1917 jako Ekspresjoniści polscy, od 1919 pod tą nazwą), redagował pismo grupy p.t. ,,Formiści\", współorganizator klubów futurystycznych: Katarynka (1919) i Gałka Muszkatołowa (1921). Publikował wiersze w ,,Jednodńuwce futurystuw\".\r\n</p>\r\n<p>Studiował malarstwo w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, m.in. pod kierunkiem Józefa Mehoffera i Stanisława Wyspiańskiego (1902--1907), następnie kontynuował studia w Paryżu (1907--1909, 1910--1912). W czasie I wojny światowej w działał w środowisku artystycznym Krakowie, w l. 1922--1925 pracował w ambasadzie polskiej w Paryżu, od 1930 mieszkał w Warszawie, tu również przebywał w czasie II wojny światowej, aż do powstania warszawskiego, po którym przeniósł się do Krakowa, gdzie zmarł.</p>\r\n<p>Autor wierszy i miniatur dramatycznych w stylu futurystycznym, z czasem ewoluował w kierunku stylizacji ludowych (np. <i>Pastorałki</i>), tekstów z zakresu teorii sztuki, a także monografii o Władysławie Ślewińskim (1928).</p>\n",
"description_pl": "<dl>\n \n <dt>Ur.</dt>\n <dd>\n \n \n 28 grudnia 1880\n \n \n w\n \n Przyszowa\n \n \n </dd>\n \n \n <dt>Zm.</dt>\n <dd>\n \n \n 5 maja 1945\n \n \n w\n \n Kraków\n \n \n </dd>\n \n\n \n\n</dl>\n\n<dt>Najważniejsze dzieła: </dt><dd> <i>Śmierć Fauna. Obrazek</i> (1907), <i>Zielone Oko. Poezje formistyczne. Elektryczne wizje</i> (1920), <i>Noc --- dzień. Mechaniczny instynkt elektryczny</i>, <i>Osioł i słońce w metamorfozie</i>, <i>Włamywacz z lepszego towarzystwa</i>, <i>Wąż, Orfeusz i Euridika</i> (1922), <i>Pastorałki</i> (1925), <i>Robespierre. Rapsod. Cinema. Od romantyzmu do cynizmu</i> (1927), <i>Lajkonik w chmurach</i> (1936)<br>\r\n\r\n</dd>\r\n\r\n<p>Malarz, poeta, krytyk sztuki, jeden z teoretyków formizmu; współzałożyciel grupy Formistów (zał. w 1917 jako Ekspresjoniści polscy, od 1919 pod tą nazwą), redagował pismo grupy p.t. ,,Formiści\", współorganizator klubów futurystycznych: Katarynka (1919) i Gałka Muszkatołowa (1921). Publikował wiersze w ,,Jednodńuwce futurystuw\".\r\n</p>\r\n<p>Studiował malarstwo w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, m.in. pod kierunkiem Józefa Mehoffera i Stanisława Wyspiańskiego (1902--1907), następnie kontynuował studia w Paryżu (1907--1909, 1910--1912). W czasie I wojny światowej w działał w środowisku artystycznym Krakowie, w l. 1922--1925 pracował w ambasadzie polskiej w Paryżu, od 1930 mieszkał w Warszawie, tu również przebywał w czasie II wojny światowej, aż do powstania warszawskiego, po którym przeniósł się do Krakowa, gdzie zmarł.</p>\r\n<p>Autor wierszy i miniatur dramatycznych w stylu futurystycznym, z czasem ewoluował w kierunku stylizacji ludowych (np. <i>Pastorałki</i>), tekstów z zakresu teorii sztuki, a także monografii o Władysławie Ślewińskim (1928).</p>\n",
"plural": "",
"genre_epoch_specific": false,
"adjective_feminine_singular": "",
"adjective_nonmasculine_plural": "",
"genitive": "",
"collective_noun": ""
}