HTTP 200 OK
Allow: GET, POST, HEAD, OPTIONS
Content-Type: application/json
Vary: Accept
{
"name": "Włodzimierz Perzyński",
"url": "https://eink.wolnelektury.pl/katalog/autor/wlodzimierz-perzynski/",
"sort_key": "perzyn~0ski wl~0odzimierz",
"description": "<dl>\n \n <dt>Ur.</dt>\n <dd>\n \n \n 6 lipca 1877\n \n \n w\n \n Opoczno\n \n \n </dd>\n \n \n <dt>Zm.</dt>\n <dd>\n \n \n 21 października 1930\n \n \n w\n \n Warszawie\n \n \n </dd>\n \n\n \n\n</dl>\n\n<dl><dt>Najważniejsze dzieła: </dt><dd> <i>Lekkomyślna siostra</i> (1904), <i>Aszantka</i> (1907), <i>Szczęście Frania</i> (1909), <i>Michalik z PPS</i> (1910), <i>Złoty interes</i> (1915), <i>Uczniaki</i> (1919), <i>Raz w życiu</i> (1925), <i>Nie było nas – był las</i> (1926), <i>Klejnoty</i> (1930)<br></dd></dl>\r\n\r\n<p>Prozaik, komediopisarz, poeta. Po ukończeniu studiów na Uniwersytecie Jagiellońskim podróżował po Francji, Egipcie i Włoszech (1899-1901). Wróciwszy współredagował krakowski „Głos Narodu”. W 1905 r. Przeniósł się do Warszawy, następnie przez kilka lat mieszkał we Francji (1907-1912), by po powrocie zostać felietonistą w „Tygodniku Ilustrowanym” i „Rzeczpospolitej” i zaangażować się w warszawskie życie teatralne (współpracował z Szyfmanem, był wiceprezesem Związku Autorów Dramatycznych). <br>\r\nPo debiucie poetyckim (<i>Poezje</i> 1901), zwrócił się raczej ku utworom scenicznym; nawet proza Perzyńskiego opiera się na dialogu, wykorzystującym współczesny, potoczny język mieszczaństwa i inteligencji. Obok najważniejszych dzieł, komedii i powieści, na uwagę zasługują również tomy nowel o precyzyjnej budowie, często wykorzystujących schemat sensacyjny (tomy: <i>To, co nie przemija</i> 1906, <i>Pamiętnik wisielca</i> 1907, <i>Cudowne dziecko</i> 1921, <i>Znamię</i> 1927) oraz zbiory felietonów (<i>Z legend współczesnej Polski</i> 1921, <i>Pralnia sumienia</i> 1930). <br>\r\nTłumaczył sztuki teatralne z francuskiego i włoskiego.</p>\n",
"description_pl": "<dl>\n \n <dt>Ur.</dt>\n <dd>\n \n \n 6 lipca 1877\n \n \n w\n \n Opoczno\n \n \n </dd>\n \n \n <dt>Zm.</dt>\n <dd>\n \n \n 21 października 1930\n \n \n w\n \n Warszawie\n \n \n </dd>\n \n\n \n\n</dl>\n\n<dl><dt>Najważniejsze dzieła: </dt><dd> <i>Lekkomyślna siostra</i> (1904), <i>Aszantka</i> (1907), <i>Szczęście Frania</i> (1909), <i>Michalik z PPS</i> (1910), <i>Złoty interes</i> (1915), <i>Uczniaki</i> (1919), <i>Raz w życiu</i> (1925), <i>Nie było nas – był las</i> (1926), <i>Klejnoty</i> (1930)<br></dd></dl>\r\n\r\n<p>Prozaik, komediopisarz, poeta. Po ukończeniu studiów na Uniwersytecie Jagiellońskim podróżował po Francji, Egipcie i Włoszech (1899-1901). Wróciwszy współredagował krakowski „Głos Narodu”. W 1905 r. Przeniósł się do Warszawy, następnie przez kilka lat mieszkał we Francji (1907-1912), by po powrocie zostać felietonistą w „Tygodniku Ilustrowanym” i „Rzeczpospolitej” i zaangażować się w warszawskie życie teatralne (współpracował z Szyfmanem, był wiceprezesem Związku Autorów Dramatycznych). <br>\r\nPo debiucie poetyckim (<i>Poezje</i> 1901), zwrócił się raczej ku utworom scenicznym; nawet proza Perzyńskiego opiera się na dialogu, wykorzystującym współczesny, potoczny język mieszczaństwa i inteligencji. Obok najważniejszych dzieł, komedii i powieści, na uwagę zasługują również tomy nowel o precyzyjnej budowie, często wykorzystujących schemat sensacyjny (tomy: <i>To, co nie przemija</i> 1906, <i>Pamiętnik wisielca</i> 1907, <i>Cudowne dziecko</i> 1921, <i>Znamię</i> 1927) oraz zbiory felietonów (<i>Z legend współczesnej Polski</i> 1921, <i>Pralnia sumienia</i> 1930). <br>\r\nTłumaczył sztuki teatralne z francuskiego i włoskiego.</p>\n",
"plural": "",
"genre_epoch_specific": false,
"adjective_feminine_singular": "",
"adjective_nonmasculine_plural": "",
"genitive": "Włodzimierza Perzyńskiego",
"collective_noun": ""
}