Szkoła Poezji Wolnych Lektur

Miłośniczki i miłośników literatury zapraszamy do udziału w zajęciach Szkoły Poezji Wolnych Lektur.

Nie wyobrażasz sobie dnia bez lektury choćby jednego wiersza? Czytasz poezję, ale nie zawsze wiesz, jak zabrać się do interpretacji? A może masz już na koncie swoje pierwsze próbki poetyckie? Jeśli tak, to mamy coś dla Ciebie.

Dwa razy w tygodniu spotkasz się z wybitnymi poetami, literaturoznawcami i krytyczkami literackimi. Pod ich okiem nauczysz się, jak interpretować i tworzyć poezję. W Szkole Poezji Wolnych Lektur będziemy wspólnie zastanawiać się nad tym, co mówi i jaka może być dziś poezja.

Informacje o trwających zajęciach i zapisy: Planujemy kolejną edycję szkoły już w wakacje 2023 r. - zaglądaj tu lub na media społecznościowe, by nie przegapić zapisów. Możesz też zapisać się na newsletter Wolnych Lektur, żeby dostawać informację o nowych publikacjach i kursach, klikając tu .

Dotychczasowe edycje:

Mistrzowska Szkoła Poezji Wolnych Lektur 2021
48 wykładów
Start: 13 września 2021
Koniec: 15 grudnia 2021

"To nie jest kiepskie bla bla, to zabije cię jak Kain Abla", czyli czemu poezja
Justyna Bargielska
— poetka, dwukrotna laureatka Nagrody Literackiej Gdynia. Przeczytaj biogram na Wikipedii.
Wiersze do oglądania. O powinowactwach słowa obrazu
prof. dr hab. Jerzy Jarniewicz
— tłumacz, poeta i krytyk literacki poprowadził zajęcia z korespondencji słowa i obrazu na wybranych przykładach literatury europejskiej.Przeczytaj biogram na Wikipedii.
"poezji polskiej {...} współczesnej nie da się przelecieć w jedną noc ole"
prof. dr hab. Piotr Śliwiński
- profesor zwyczajny Instytutu Filologii Polskiej Wydziału Filologii Polskiej i Klasycznej Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu; krytyk literacki i badacz polskiej poezji współczesnej. Autor i współautor artykułów i książek krytycznoliterackich; w 2012 roku wydał zbiór esejów Horror poeticus. W latach 2015-2021 był przewodniczącym kapituły Poznańskiej Nagrody Literackiej.Przeczytaj biogram na Wikipedii.
Stare wiersze sławnych poetów
Grzegorz Uzdański
- twórca strony z pastiszami "Nowe wiersze sławnych poetów", które ukazały się w wydaniu książkowym w 2021 roku; improwizator w Resorcie Komedii; autor powieści Wakacje (2016) i Zaraz będzie po wszystkim (2019). W 2021 wydał książkę Wypiór, za którą otrzymał nominację do Paszportu Polityki. Przeczytaj biogram na Wikipedii.
Z lewej równo, z prawej poszarpane. Nauka o wierszu
dr Łukasz Żurek
— teoretyk literatury, który właśnie obronił doktorat na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego, poprowadzi zajęcia z poetyki i analizy dzieła literackiego.
Szczegółowy opis zajęć

Wakacyjna Szkoła Poezji Wolnych Lektur 2022
24 wykłady
Start: 13 lipca 2022 r.
Koniec: 15 września 2022 r

Jak rozpoznać dobry wiersz? Ćwiczenia z interpretacji poezji polskiej
dr Artur Hellich
- adiunkt w Instytucie Literatury Polskiej UW. Naukowo zajmuje się teorią autobiografii, pastiszem i dziejami literaturoznawstwa w Polsce. Jest autorem książki "Gry z autobiografią: przemilczenia, intelektualizacje, parodie" (Warszawa 2018).
Znaleziska i zestawienia
Natalia Malek
- poetka i tłumaczka, absolwentka Instytutu Anglistyki UW. Autorka czterech książek poetyckich. Laureatka Nagrody Literackiej Gdynia 2021 za książkę pt. Karapaks oraz Nagrody im. Adama Włodka 2017 za projekt książki pt. Kord. Nominowana także do Nagrody im. Wisławy Szymborskiej 2018 i do Wrocławskiej Nagrody Poetyckiej Silesius 2021. Kuratorka Spoken Word Festival Warsaw, międzynarodowego festiwalu poezji performatywnej, oraz Wierszy w mieście — festiwalu poezji w przestrzeni publicznej Warszawy. Przeczytaj biogram na Wikipedii.
Letnia Szkoła Poezji
prof. dr hab. Piotr Śliwiński
- profesor zwyczajny Instytutu Filologii Polskiej Wydziału Filologii Polskiej i Klasycznej Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu; krytyk literacki i badacz polskiej poezji współczesnej. Autor i współautor artykułów i książek krytycznoliterackich; w 2012 roku wydał zbiór esejów Horror poeticus. W latach 2015-2021 był przewodniczącym kapituły Poznańskiej Nagrody Literackiej.
Co autor miał na myśli. Wykłady o wierszach
Grzegorz Uzdański
- twórca strony z pastiszami "Nowe wiersze sławnych poetów", które ukazały się w wydaniu książkowym w 2021 roku; improwizator w Resorcie Komedii; autor powieści Wakacje (2016) i Zaraz będzie po wszystkim (2019). W 2021 wydał książkę Wypiór, za którą otrzymał nominację do Paszportu Polityki.
Szczegółowy opis zajęć

Mistrzowska Szkoła Poezji Wolnych Lektur 2022
30 wykładów
Start: 4 października 2022 r.
Koniec: 15 grudnia 2022 r.

Poezja w kryzysach
dr hab. Julia Fiedorczuk
- poetka, wykładowczyni akademicka, badaczka literatury amerykańskiej. Prozaiczka, autorka opowiadań oraz powieści Biała Ofelia (2013) i Nieważkość (2015, nominowana do Nagrody Literackiej Nike). Główna propagatorka i reprezentantka ekopoetyki na gruncie polskim. Autorka esejów o ekopoetyce, które ukazały się w zbiorze Cyborg w ogrodzie (2015). Wraz z Gerardo Beltránem, zamieszkałym w Polsce meksykańskim poetą i tłumaczem, wydała też programową książkę zatytułowaną Ekopoetyka. Przeczytaj biogram na Wikipedii
Jak rozpoznać dobry wiersz?
dr Artur Hellich
- adiunkt w Instytucie Literatury Polskiej UW. Naukowo zajmuje się teorią autobiografii, pastiszem i dziejami literaturoznawstwa w Polsce. Jest autorem książki "Gry z autobiografią: przemilczenia, intelektualizacje, parodie" (Warszawa 2018).
Jak działa retoryka
dr Paweł Kozioł
- poeta, krytyk literacki, badacz literatury średniowiecznej. Przez wiele lat związany był ze Staromiejskim Domem Kultury w Warszawie. W 2008 uzyskał tytuł doktora nauk humanistycznych na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego. Jest autorem nie tylko „klasycznych” tomików poezji, lecz również projektów eksplorujących współczesne granice literackości i interakcji autora z czytelnikiem, czego przykładem są Byliny. Z drugiej strony - autor programów szachowych, grafik, projektant stron www oraz tłumacz. Przeczytaj biogram na Wikipedii.
Awanturnica awangarda – kanony, pominięcia, powroty
Joanna Mueller
- urodziła się w 1979 roku w Pile. Poetka, eseistka, redaktorka. Wydała tomy poetyckie: Somnambóle fantomowe (2003), Zagniazdowniki/Gniazdowniki (2007, nominacja do Nagrody Literackiej Gdynia), Wylinki (2010), intima thule (2015, nominacje do Nagrody Literackiej m.st. Warszawy i do Wrocławskiej Nagrody Poetyckiej Silesius), Waruj (poemiks wraz z Joanną Łańcucką, 2019; nominacja do Silesiusa i Nagrody Szymborskiej) oraz Hista & her sista (2021, nominacja do Silesiusa), a także dwie książki eseistyczne: Stratygrafie (2010, nagroda Warszawska Premiera Literacka) i Powlekać rosnące (2013). Pisze również dla dzieci – jest autorką zbioru wierszy Piraci dobrej roboty (2017) oraz bajek kamishibai (Szkoła Czi-Tam, Niewidka i Zobaczysko) i w formie multimedialnej (Hurra, cyrk!). Współredaktorka książek: Solistki. Antologia poezji kobiet (1989–2009) (2009) oraz Warkoczami. Antologia nowej poezji (2016), członkini grupy artystyczno-feministycznej Wspólny Pokój. Mieszka w Warszawie. Przeczytaj biogram na Wikipedii.
Co autor miał na myśli. Wykłady o wierszach
Grzegorz Uzdański
- twórca strony z pastiszami "Nowe wiersze sławnych poetów", które ukazały się w wydaniu książkowym w 2021 roku; improwizator w Resorcie Komedii; autor powieści Wakacje (2016) i Zaraz będzie po wszystkim (2019). W 2021 wydał książkę Wypiór, za którą otrzymał nominację do Paszportu Polityki.
Szczegółowy opis zajęć

Wakacyjna Szkoła Poezji Wolnych Lektur 2023
12 wykładów
Start: 17 sierpnia 2023 r.
Koniec: 4 września 2023 r

Szczegółowy program zajęć

dr Aleksandra Korczak — nauczycielka języka polskiego, etyki i filozofii wyróżniona w konkursie Nauczyciela Roku 2022. Członkini Pracowni Badań Literatury dla Dzieci i Młodzieży, zasiadała w jury literackim Polskiej Sekcji IBBY w 2018 roku; obroniła rozprawę doktorską dotyczącą lektur szkolnych rozpatrywanych w perspektywie gender studies. Współpracuje z Centrum Edukacji Obywatelskiej jako ekspertka do spraw równości płci i edukacji antydyskryminacyjnej, tworzy też materiały dla szkół we współpracy z muzeami i teatrami oraz zajmuje się publicystyką na rzecz szkolnictwa systemowego, a także poezją performatywną — jest dwukrotną finalistką Mistrzostw Polski w Slamie Poetyckim.
Lament świętokrzyski Czy miłość Matki Boskiej też jest boska? Czy może ludzka? Podczas omawiania tego jednego tekstu literackiego dowiecie się mnóstwo o średniowiecznej filozofii, ale też będziecie go mogli przeżyć, tak jak przeżywa się dobry film czy porywającą za serce powieść... Bowiem Lament świętokrzyski jest jednym z najbardziej wzruszających i pełnych bólu utworów, jakie powstały we wczesnej literaturze polskiej.
Krzysztof Kamil Baczyński Poeta, który nie wierzył w zwycięstwo powstania, a jednak czuł, że musi w nim walczyć. Baczyński to jeden z wielu przedstawicieli Pokolenia Kolumbów, a jednak podczas spotkania dowiecie się, czym wiersze tego poety wyróżniają się na tle poezji II wojny światowej, a także jak wybrzmiewać może w liryce głos wewnętrznego dziecka.
Maria Pawlikowska-Jasnorzewska Poetka o malowniczym życiorysie wywodząca się z rodu Kossaków. Choć niektóre jej utwory, szczególnie dramatyczne, pełne są mocy i siły wyrazu (jak wielokrotnie wystawiana Baba-Dziwo), Jasnorzewska jest rozpoznawalna przede wszystkim jako twórczyni delikatnej, urzekająco pięknej miłosnej poezji minimalistycznej: krótkich wierszy i epigramatów, które warto poznać i przeżyć.
Tadeusz Różewicz Gdy czyta się Czerwoną rękawiczkę Różewicza, nie można pozbyć się tej samej myśli, która wybrzmiewa podczas czytania biografii Tadeusza Borowskiego, czyli podejrzenia, że przeżycie II wojny światowej jest w jakimś sensie tragiczniejsze niż utrata podczas niej życia. A jednak, mimo że wiele wierszy Różewicza trwa jako nośnik cierpienia i pustki, nie można przestać ich czytać.

Roman Kurkiewicz — krytyk literacki, felietonista, dziennikarz, redaktor. Wykładowca na kierunku Dziennikarstwo i nowe media Collegium Civitas. Pracował w „Gazecie Wyborczej” od początku jej istnienia i współtworzył m.in. „Magazyn Gazety”. Był redaktora naczelnym „Przekroju”. Współtwórca programów Tok Szok i Magazyn Literacki Prowadził radiowe programy o literaturze: w Radiu TOK FM „Pod tytułem”, „Kurkiewy” oraz „Mówi się” oraz „Pod tytułami” w Radiu dla Ciebie. Obecnie współpracuje z tygodnikiem „Przegląd”. Autor książek „Lewomyślnie” (2011) i „Klapsy polskie” (2009). Od 2020 prowadzi na YouTube własny kanał o książkach ZAKAZ CZYTANIA - Roman Kurkiewicz.
Cyprian Kamil Norwid – ciemny, trudny, intelektualny, dla współczesnych sobie zbyt nowatorski, dla obecnych – czytany zbyt późno albo wcale. Czy monument, jakim jest dzieło autora Quidam, był, jest, będzie nam potrzebny, konieczny, niezbędny?
Czesław Miłosz – szukanie formy bardziej pojemnej, wysiłek pisarski wykraczający poza gatunkowość poezji, bliski filozofii, teodycei, metafizyce i jego polityczność, historyczność, rozpięcie między moralitetem a zachwytem.
Wisława Szymborska – przewrotność, ironia, złudzenie prostoty i iluzoryczna jakość aforystyczności jej wierszy, a także relacja poezji Szymborskiej z matematyką – zajmująca, wciągająca, niepokojąca.
Stanisław Barańczak – poeta niedoceniany i przeceniany, autor schowany za tłumaczem, poeta, który doczekuje się renesansu zainteresowania i odczytań. Intelektualny i formalny, czy zostawił miejsce na tajemnicę? Racjonalna nieufność – jako postulat.


Grzegorz Uzdański — twórca strony z pastiszami Nowe wiersze sławnych poetów, które ukazały się w wydaniu książkowym w 2021 roku; improwizator w Resorcie Komedii; autor powieści Wakacje (2016) i Zaraz będzie po wszystkim (2019). W 2021 wydał książkę Wypiór, za którą otrzymał nominację do Paszportu Polityki.
Adam Mickiewicz — fragmenty ,,Pana Tadeusza" Poczytamy pod kątem humoru (porównamy komediowość ,,Pana Tadeusza" z komediowością ,,The Office") i poetyckości. Będziemy zwracać uwagę na opis codzienności i na odnajdywanie w niej elementów baśni — i na to, jak Mickiewicz waha się między realizmem opisu a mitem (który to mit bardzo dobrze wie, że jest mitem właśnie).
Julian Tuwim — „Bal w Operze” Przeczytamy, zwracając uwagę na trochę podobne aspekty jak w ,,Panu Tadeuszu" - zajmiemy się humorem Tuwima, a także tym, jak buduje on wspaniały opis codzienności, i jak spod tego opisu wyłania się wymiar (bardzo nieortodoksyjnie) religijny.
Józef Czechowicz — wiersz ,,Prowincja Noc" Przeczytamy pod kątem przede wszystkim tego, jak Czechowicz oddaje chwilę, jej nastrój, jak gra rytmem i dźwięcznością, tworząc wyjątkowo piękną poezję.
Agnieszka Osiecka — ,,Na kulawej naszej barce" Poczytamy, starając się zobaczyć, jak Osiecka oscyluje między wierszem (tradycyjnym, do czytania na papierze albo rzadziej na głos), a tekstem piosenki, a przy okazji jak zarazem używa sentymentalizmu i ujmuje go w nawias.

Przeczytaj nasze zasady polityki prywatności.
Regulamin Szkoły Poezji
Informacja o przetwarzaniu danych osobowych

Wszystkie nagrania z poprzednich edycji znajdziesz na naszym kanale YouTube lub na naszej stronie..

Opinie osób uczestniczących w poprzednich edycji:
- Bardzo dziękuję, że mogłem brać w tym udział. Rewelacyjna sprawa!
- Ale się cieszę, że udostępniacie tak wartościowe materiały za darmo! Już wiem, jak spędzę weekend.
- Bardzo dziękuję za wykład, wreszcie dowiedziałem się, jak jest zbudowany taki wiersz!

Zobacz, jak wyglądały przykładowe zajęcia naszych Mistrzyń i Mistrzów:

Justyna Bargielska "SOS — samobójcza ofensywa szczerości: motyw miłości w polskim rapie i poezji polskiej XXI wieku?" Dr hab. Julia Fiedorczuk „Poezja i ekologia” Dr Artur Hellich „Dlaczego Jan Kochanowski był wielkim poetą?” Prof. dr hab. Jerzy Jarniewicz "O wierszach, na które nie można się napatrzyć" Dr Paweł Kozioł „Jak się buduje tekst?” Natalia Malek „Znaleziska i zestawienia (część I)” Joanna Mueller „Pisklak w metanie: wiersz rusza na zwiad” Prof. dr hab. Piotr Śliwiński "Oskarżam – dwie tradycje poezji sprzeciwu: Tuwim i Przyboś"
Grzegorz Uzdański "Leśmian, Mickiewicz i Dwaj Macieje" Dr Łukasz Żurek "Wiersz sylabotoniczny"